220

145

Klimatpåverkan

454g CO2e
Papper
ca 270 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.

Tryck
ca 17 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 166 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Den förklädda guden

Recensioner

”Victoria Larms spänningsromaner liknar ingen annans”

”Romanen har ett halsbrytande högt tempo och det är svårt att släppa taget om den. Läsaren/lyssnaren får inte en lugn stund kan jag meddela. Det är häpnadsväckande och filmiskt berättat, vilket är Victoria Larms ambition.”

Smålandsposten

Året är 1936. Livia Seigel saknas efter natten då Villa Talludden brann ned på Djurgården. Det enda spåret efter henne är en uppstoppad kanariefågel som hittas i skogen intill huset.
Efter en dramatisk rättegång i London står Calvin de Laval inför ett svårt beslut. Ska han resa till Sverige och leta efter Livia? Kommer han att överleva familjen Seigels farliga labyrint av familjehemligheter? Och vilka mörka krafter väntar på honom i staden?I Stockholm är den excentriske affärsmannen Hektor Schlick beredd att ta till alla metoder för att komma åt familjen Seigels rederi. Men snart inser Hektor att hans jakt på en storslagen framtid kräver att han konfronteras med förödande sanningar från förr.Den döende slaven är den fristående och sista delen i serien om Pestmasken. Det är en historisk spänningsroman om kärleken som överlever allt, om det förgångnas plats i nuet och en livsfarlig resa i jakten på frihet.

Victoria Larm

Den döende slaven

Året är 1936 och tre år har gått sedan en kvinna under dramatiska former stal ett spädbarn från Villa Talludden på Djurgården. Mikael Kejser, som under kidnappningen fick obotliga skador, har nu fått veta att han inte har lång tid kvar att leva. Han bestämmer sig för att utkräva hämnd och att till varje pris hitta kvinnan och det försvunna barnet.
Noel Bråkensköld, en stilig läkare som bär på ett mörkt förflutet, antar ett uppdrag som snart leder honom till Zürich, norra Italien och till träskmarkerna vid Laguna Morta, "Den döda lagunen". Men när han kommer för nära familjen Seigels hemligheter tvingas han att fatta flera våghalsiga beslut.Varför är det så många som söker efter det kidnappade barnet? Vilka är alla dessa människor som tycks villiga att offra sina vänner, gå bakom ryggen på sina närmaste, förgöra sina vedersakare och bryta bröd med sina fiender?Den förklädda guden, andra delen i serien Pestmasken, är en historisk spänningsroman där läsaren får följa med på en halsbrytande resa in i familjen Seigels dramatiska värld av död, svek och oväntade allianser.

Den förklädda guden

Victoria Larm

Den förklädda guden

”Victoria Larm har berättartalang. Hon målar skickligt upp miljöerna i 30-talets Stockholm och Venedig”- Lotta Olsson, Dagens Nyheter
”Victoria Larm skriver så det sprakar om det, vacker och rasande spännande med ständigt nya vändningar. Jag längtar redan efter fortsättningen!” - David LagercranzDen nionde kretsen är en historisk berättelse i formen av en äventyrsroman. Miljöerna är framförallt Stockholm och Venedig i ett 1930-tal som på samma gång andas framtid och undergång.Livia är sjutton år, född in i en av Sveriges rikaste redarfamiljer, men knappast den som ska ta över företaget. Hennes far ser henne som ett hopplöst fall ända sedan moderns död. På Riddarholmen hålls en fest som är satiriskt hållen till ära av Ivar Kreugers självmord i Paris, en man vars luftslott har ruinerat flera av landets ledande familjer, inte minst Livias egen. Ett bombhot skapar panik bland alla gäster och ett värdefullt föremål försvinner.Föremålet, en pestmask, är nyckeln till att lösa Livias familjs stora gåta: vad var det som hände när hennes farbror Henrik, han som skulle ta över hela företaget, helt plötsligt försvann.Den nionde kretsen är första delen i en serie som följer familjen Seigels kamp om förmögenhet och makt - men som är fylld av svekfulla handlingar, hämnd och onda brott.

Den nionde kretsen

Victoria Larm

Den nionde kretsen