216

139

Miljöpåverkan

432g CO2e
Papper
ca 214 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.

Tryck
ca 34 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 184 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

”45. Kvinna. 38 år. Hängning.”
Kapitlen i Blomsterdalen inleds med en lakonisk notering om vem som dött och hur. Grönland har världens högsta självmordsfrekvens och detta statistiska faktum bildar den såriga ramen i grönländska Niviaq Korneliussens roman som vann Nordiska Rådets litteraturpris 2021.Den namnlösa huvudpersonen upplevde sitt första självmord när hon bara var tretton år gammal. Själv vill hon begravas mellan de höga bergen i den östgrönländska staden Tasiilaq, där gravstenarna utan namn på kyrkogården i Blomsterdalen är täckta av blå, röda och rosa plastblommor som tyst skriker i den vita snön. Hon har en flickvän som hon älskar, en omtänksam familj, och hon har precis börjat på universitetet i Århus. Världen ligger framför hennes fötter, men ingenting känns rätt och mörkret sluter sig allt tätare runt henne. Blomsterdalen är en djävulskt våldsam, men också gripande och poetisk roman om tillhörighet, kärlek, vänskap och sorg – och om att leva i ett samhälle där ingen pratar om de döda.Ur Nordiska rådets jurys motivering: ”Blomsterdalen handlar om kärlek, om vänskap och om att vara en del av ett postkolonialt samhälle. Det starkt berörande verket ger inblick i grönlänningarnas liv i dag, och i de trauman som ständigt sätter djupa spår i vardagslivet.”

Niviaq Korneliussen

Blomsterdalen