Mod på livet: Hjælp din teenager til at mestre livet - også i modgang

Danska

Inläsare

Camilla Nilsson Jern

Danskt band, E-bok, Ljudbok

9789113125954

Hälsoångest, social ångest, tvångssyndrom (OCD), paniksyndrom, PTSD, generaliserat ångestsyndrom, prestationsångest … ångest är inte bara en och samma sak. Men även om den tar sig olika uttryck härstammar den från samma källa: en alltför omfattande hantering av tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser.
I sin nya bok beskriver Pia Callesen principerna i metakognitiv terapi (MCT) som är en ny metod för ångestbehandling. Terapin går ut på att vi ska vänja oss av med de strategier vi tidigare har använt för att hantera vår ångest och i stället tillägna oss nya - som får ångesten att försvinna. I boken beskrivs hur ångest kan stå i vägen för livet och hur vi kan lära oss nya strategier för att slippa ångesten och därmed förbättra livskvaliteten - att kunna fånga livet!Psykologen och bästsäljande författaren Pia Callesen ger här en introduktion i de grundläggande principerna inom MCT. Här finns exempel på vardagliga orossituationer och vi får följa flera personer i deras kamp mot ångest och hur de blivit hjälpta.

Pia Callesen

Släpp ångesten, fånga livet

"Boken är briljant, pedagogiskt upplagd och fyller väl sitt syfte. Den vänder sig till föräldrar som har tonåringar som lider av oro och grubblerier, men förhållningssätt och strategier fungerar även för något yngre barn och den äldre generationen. Betyg 5/5: Briljant." Bibliotekstjänst
En ny bok från psykologen och bästsäljande författaren Pia Callesen med inspiration, råd och vägledning till hur föräldrar kan stötta sina tonåringar.Hjälp din tonåring att hantera livet bygger på teorierna i metakognitiv terapi och författarens egna erfarenheter av att hjälpa unga och deras föräldrar. I boken lyfts flera konkreta orsaker till att unga mår dåligt, som stress, sömnsvårigheter, ångest, mobbning, ensamhet, nedstämdhet, tvångstankar eller ett osunt förhållande till mat.Många unga kämpar med mörka tankar, oro och en negativ självbild. Det är smärtsamt att se sin tonåring lida och ha det svårt och som förälder vill vi göra allt för att minska oron. När vi i vår välmening försöker hjälpa genom att prata med, beskydda och skona barnen riskerar vi motsatt effekt. I stället bör vi visa att negativa tankar och känslor - som att vara ledsen, känna vrede, ångest, sorg och rädsla - är lika normala som glädje, stolthet och lycka. På så sätt kan de lära sig att hantera och omfamna livet - även i motgång.

Hjälp din tonåring att hantera livet

Pia Callesen

Hjälp din tonåring att hantera livet

Lev mer, tänk mindre visar hur du med hjälp av metoden metakognitiv terapi (MCT) kan bli fri från depression och nedstämdhet. Terapiformen håller på att slå igenom på bred front i världen, som ett nytt sätt att behandla depression.

Depression är ett växande problem för allt fler, och WHO larmar om att depression inom tre år blir den största sjukdomsbördan i världen. Men vad kan man som enskild göra åt det? Vi har vant oss vid att tackla en kris genom att bearbeta den, tänka och analysera - men det är enligt behandlingsformen fel väg att gå. I stället bör vi låta saker passera och metakognitiv terapi lär oss hur.

Boken introducerar metoder för den som lider av nedstämdhet, men är även användbar för den som vill slippa hamna där. Genom att sluta grubbla och oroa oss återfår vi livsglädje och energi.

Lev mer, tänk mindre

Pia Callesen