234

161

Klimatpåverkan

754g CO2e
Papper
ca 449 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.

Tryck
ca 29 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 276 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Spelaren

Recensioner

”Det är enormt skickligt”

”Shuster kommer kriget unikt nära och ger en vederhäftig, mänsklig bild av dess förlopp, samtidigt som han analyserar situationen och förklarar människorna som tvingas forma den. Zelenskyj står – av naturliga skäl – i fokus. Han är hjälten, och när Shuster avslutat actionscenerna vid högkvarteret, just efter ett av Zelenskyj tal till nationen, går han bakåt i tiden och berättar historien om honom. Den judiska pojken som aldrig funderade på att bli president, som blev en central kugge i den ryskspråkiga underhållningsvärlden, innan kriget fick honom att dra sig tillbaka till Ukraina, varvid han snart fick maktidéer.”

Expressen

”Boken, som är välskriven och väl översatt till svenska, innehåller den hittills mest mångfacetterade och insatta skildringen av Zelenskyj. Helhetsbetyg: 5.”

BTJ

"En elegant skildring av invasionens första år som det upplevdes av de som befann sig i stormens öga."

Daily Telegraph

"Shuster skildrar skickligt Zelenskyjs förvandling. Mycket läsvärd."

Independent

”Imponerande och engagerande ... Spelaren är förstklassig journalistik.”

San Francisco Chronicle

”En närgången biografi … Ett briljant djuplodande reportage.”

”Den definitiva biografin om Zelenskyj, närgången och initierad. Shuster är en ärlig och uppriktig författare, perfekt för uppdraget."

Guardian

”En närgången skildring av invasionens första månader … Shuster har tillbringat mer tid med Zelenskyj under kriget än kanske någon annan reporter.”

New York Times

"Levande och tung samtidshistoria”
Dagens Nyheter”Strålande … en nödvändig pusselbit”Svenska Dagbladet”Det är enormt skickligt. Shuster kommer kriget unikt nära och ger en vederhäftig, mänsklig bild av dess förlopp, samtidigt som han analyserar situationen och förklarar människorna som tvingas forma den.”Expressen”Den definitiva biografin om Zelenskyj, närgången och initierad. Shuster är en ärlig och uppriktig författare, perfekt för uppdraget."GuardianHur lyckas en före detta komiker och skådespelare stå emot Putin, en av efterkrigstidens grymmaste diktatorer?Spelaren är den definitiva skildringen av Rysslands invasion av Ukraina, skriven av en reporter med unik access till Volodymyr Zelenskyj. Det är en initierad beskrivning av krigsutbrottet ur Zelenskyjs eget perspektiv, och Time-journalisten Simon Shuster ger också en nyanserad bild av mannen bakom presidentrollen: Zelenskyjs resa från slapstickskådis till att bli en internationell symbol för motstånd. En osannolik hjälte som blivit krigets huvudperson och lyckats samla hela världens demokratier till stöd för sitt land.När Ryssland annekterade Krim vintern 2014 var Simon Shuster den första utländska reportern på plats. Han intervjuade Volodymyr Zelenskyj första gången under presidentvalskampanjen våren 2019, och efter Rysslands angrepp i februari 2022 har han som ingen annan kunnat rapportera både inifrån presidentområdet i Kiev och från fronten, med tillgång till presidenten själv, hans familj, nära vänner, medhjälpare och personal.Spelaren ger ett nytt och spännande inifrånperspektiv på ett krig som kommer att definiera vår tid.

Simon Shuster

Spelaren

Nyheter