Prisma litteraturpris till Leila Inanna Sultan

Foto: Märta Thisner

Datum

10 November 2025

Foto

Märta Thisner

Priset som syftar till att uppmärksamma queer litteratur utser Straffkolonien till Årets diktsamling.

Prisma litteraturpris vill uppmärksamma och prisa verk som utforskar och förnyar den queera litteraturen och som med sin omstörtande potential och hantverksskicklighet engagerar en queer publik. 

Priset för Årets diktsamling tilldelades i år Leila Inanna Sultans Straffkolonien.

Grattis Leila! Vad betyder det här priset för dig?

– Prisma är ett oerhört betydelsefullt pris för just det här verket eftersom boken till så stor del bygger på dokumentärt material rörande människor som i flykt- eller asylprocessen tvingats dölja, anpassa eller nekats sanningen om sin identitet och sexualitet för att myndigheter ofta har så rigida ramverk för hur en skyddsbehövande människa är och vad den har för erfarenheter, vilka ord den ska använda för att benämna sig själv och sitt begär. Jag ville att boken skulle bidra till att lyfta dessa erfarenheter och ge tillbaka något av vad som tagits ifrån dem genom att belysa det komplexa och avhumaniserande i att göra sig trovärdig eller inte bli trodd, och det känns som att motiveringen från Prisma verkligen tar fasta på det.

Vill du berätta om din bok?

– Det är narrativ dikt om bland annat värdighet, förnedring och om kärlek. Om att befinna sig på flykt, att befinna sig i den svenska nationens asylprocess, att drömma om sin älskade i förvarets våningssäng, och om det omänskliga man kan komma att känna sig berättigad att göra mot vissa människor. Om att tvingas välja mellan att passa in sin livshistoria, sin smärta, sitt begär och sin sexualitet i en mall som inte har något att göra med ens egen verklighet — eller bedömas som ej skyddsbehövande. Om att in i det sista vägra gå med på vad som krävs av det föreställda offret.

Juryns motivering till Straffkolonien i kategorin Årets diktsamling: "På ett mardrömslikt och klaustrofobiskt sätt gestaltar Leila Inanna Sultans Straffkolonien vardagen hos människor på flykt, och det hårdföra, avhumaniserande maskineri man kastas in i när man blir en del av den svenska asylprocessen. Med skarpt poetiskt gehör och stor känslighet visar verket hur myndighetsspråket blir ett verktyg i osynliggörandet av mänskligheten hos människor med dessa erfarenheter. Gnistrande, men aldrig förskönande, är Straffkolonien ett unikt vittnesmål om den skuggverklighet i vilken människor på flykt fråntas sin identitet och blir plundrade på sina sorger, sår och sin sexualitet."

Relaterat

Om boken


"Det är en rik och mogen debut. En sorgesång som väller fram med en stark ton av vrede och ibland blixtlika inslag av en lika vredgad ironi. Men det är också vacker poesi, som plötsligt kan stanna upp i en avklarnad notering"Svenska Dagbladet"Att bli drabbad av en läsning innebär inte nödvändigtvis att man tagit del av särskilt bra litteratur. Desto finare när det väl sammanfaller. /../Straffkolonien är inte bara en politiskt viktig skrift, utan vittnar även om ett fint författarskap i vardande."Dagens Nyheter”Det är som i en dikt av Göran Sonnevi: Under skogen finns en annan skog.Hur kommer det sig att poesi kan vara så snabb och långsam samtidigt, så stillsam med en sådan räckvidd? I en debutsamling som konfronterar det förbjudna och anstötliga. Som vet vad det är att lämna ett rum och stiga in i ett annat. Som törs känna tillit."Expressen"Straffkolonien är en stark, drabbande och vacker debut, där det osagdaringer i öronen hos läsaren länge efteråt."BTJ "det lyser i skogsbrynet det lyser ur asfalten ack vilken vacker gränsvilken humanitär och rättssäker maskinens händer är som honung mot hudenmaskinens knä är som den älskades läppar mot nacken"Med dikten som metod gestaltar Straffkolonien asylsökande och förvarstagning som kroppslig och själslig erfarenhet. I starka, enkla bilder och utsagor skildras flykten, förhören, förvaret, förtvivlan. Känslan av att vara dömd, av att förgäves försöka passa in berättelsen om sitt liv i den ram som processen kräver. Den skoningslösa väntan. Här finns också maskinen, det opersonliga regelverk som, likt i Kafkas novell, skriver in straffet på den dömdas kropp. Oönskad, lögnaktig, avvisad. "Skulden står alltid utom tvivel", som Kafka skrev. Dikterna gestaltar både ett slags yttersta skörhet inför lagen, och vad utövandet av lagen gör med språk och människor. Leila Inanna Sultan är född 1993 och bor i Stockholm. Hon är utbildad vid Biskops Arnö Författarskola och arbetar på bibliotek.

Läs mer

Leila Inanna Sultan

Straffkolonien

Relaterade artiklar

Foto: Märta Thisner

10 november 2025

Prisma litteraturpris till Leila Inanna Sultan