Fredrik Nyberg
Utforska författaren
Fredrik Nyberg (f. 1968) är en av de mest framstående poeterna i sin generation, ständigt kritikerhyllad och flerfaldigt prisbelönt. Han är lektor i Litterär gestaltning vid Akademin Valand, Göteborgs universitet, där han 2013 disputerade med en avhandling om poesins akustiska uttrycksformer.
Utgivning
Om boken
Så länge jag det allra minsta hänger kvar i livetförblir barnen såsom bundna invid leranOm en växt är oavhängigt ljusvad är då mörker"Fredrik Nybergs, nya bok, Ruiner. Andra häftet (XXIII–XLIV) består liksom den förra, Ruiner. Första häftet (I–XXII), av såväl poesi som prosa. I tre längre berättelser möter vi Richard som gång på gång såväl flyr från, som återinträder in i, det gemensamma, i kollektivet och i samhällsbygget. Berättelsen om Richard är insprängd mellan ett antal diktsviter och enskilda dikter som på olika sätt förhåller sig till det förgängliga, det försvinnande och det ohållbara. De talar om batterier, om Mose, om is och lera och mörknande insjöar, om gifter som sprids och liv som förskingras. Och inte minst om oro och längtan. Fredrik Nyberg debuterade med En annorlunda praktik 1998. Ruiner. Andra häftet (XXIII–XLIV) är hans tionde bok på Norstedts.
Läs mer
Fredrik Nyberg
Ruiner. Andra häftet (XXIII-XLIV)
Om boken
Fredrik Nyberg är en av de mest framstående poeterna i sin generation, ständigt kritikerhyllad och flerfaldigt prisbelönt. Ruiner Första häftet I-XXII markerar en kursändring i, och en expansion av, författarskapet.
Läs mer
Fredrik Nyberg
Ruiner
Om boken
I mötet med dessa av oss människor offrade zoner uppstår ibland fantasier om riddare och lundar. Men lika ofta framträder en dikt som präglas av en mer saklig ton. Kommer isen också längre ut på viken att bära oss alla? Klockan är redan mycket. Solskenet är starkt och vasst. Diktaren backar in bilen i skuggan. Ser ni Fjärilen som lyfter ifrån grenen
Som fladdrar till
för att inte likna Stenen Vem försvinner först
in i Dimman
Färgar språkets lampa alla lika
Först förstörs vad Handen griper
För varje steg blir sikten sämre
Sitter Haren still
invid den brutna grenen
Glömmer handen vad den bräcker
Hur vittrar stenen då den vittrar
Hur leker Bin som vägrar lida
Man kan aldrig se vad andra drömmer
Tänk om allt gick sönder
och blev rättvist
Läs mer
Fredrik Nyberg
Offerzonerna
Om boken
Nu råder alls ingen tillväxt på ängen, säger Dom fattiga
som alls inte försvinner då ängen
försvinner.
Bara för att ängen försvinner
försvinner inte Dom som alltid sover i skogen.
En massa nerfallen frukt försvinner långsamt
ner i jorden.
Jag vet inte längre hur jag skall gestalta mitt hat
å min ängslan.
Slingorna & Undergången är den avslutande delen i en trilogi som tematiserar försvinnandets problematik. Den globala ekonomin, miljöförstörelsen och lupinerna omöjliggör en mängd andra, parallella, livsformer. Dikterna är ett möjligen desperat försök att via den poetiska skriften minnas och kvarhålla sådant som är av betydelse.
Nybergs förra diktsamling Att bli ved (2013) väckte mycket uppmärksamhet och belönades med bland annat Erik Lindegrenpriset och Gerard Bonniers lyrikpris. Avhandlingen Hur låter dikten? Att bli ved II var den första någonsin i ämnet litterär gestaltning.
Läs mer
Fredrik Nyberg, Leif Elggren
Slingorna & undergången
Om boken
Att bli ved är en diktsamling i fyra delar, som kretsar kring ängens försvinnande och kring oiN och oiNs granne Nilofar. Och kring den omvärld som skapar ett alldeles specifikt tryck mot dessa huvudkaraktärers vardag. oiN och Nilofar ställer boken igenom en räcka frågor som ingen riktigt tycks kunna eller vilja besvara: Rinner blodet ut ur kroppen? Är benet armens motsats? Varför e det så svårt att finnas?
Att bli ved är Fredrik Nybergs sjätte diktsamling. Den utgör också ett inslag i Nybergs forskningsprojekt på Akademin Valand, Göteborgs universitet, rörande poesins akustiska dimensioner. Det är en bok som på ett ihärdigt vis tematiserar allt det som försvinner.
Också oiN försvinner. Men boken och dikterna i boken ger i sig inte upp. De försöker att hålla sig kvar. Att bli ved.
Läs mer
Fredrik Nyberg
Att bli ved
Om boken
Arbetet med boken Nio, nine, neun, neuf började nog med namnet, med hur Nio, nine, neun, neuf lät då jag läste det tyst för mig själv i septemberkylan. Och med frågan varför titeln på det nionde spåret på Sonic Youths nionde platta Washing Machine inte var upptagen på låtlistan på skivkonvolutets baksida. Nio är en formprincip som efterhand blev en livsprincip. Det är ingen slump att den av siffran nio så besatta tysk/franska författarinnan Unica Zürns tagna namn består av nio (5+4 = 9) bokstäver.
Stora delar av boken skrevs i en direkt närhet av två graviditeter (2 x 9 månader = 18 månader) och tillägnas därmed Amanda och Theodor. Nio, nine, neun, neuf går således att uppfatta som en delvis självbiografisk diktsamling där just de självbiografiska inslagen är satta under starkt tryck. Vad gjorde ni den nionde september 1999?"
Fredrik Nyberg
Pressröster:
"Jag tycker om denna bok. Den är smart, kanske emellanåt för smart. Men få idag skriver en så infallsrik och effektiv politisk dikt, lika vardaglig som subtil. Den sätter livet i gungning, om det inte redan var det före läsningen."
Anders Olsson, DN
"Fredrik Nybergs dikter övergår mitt förstånd, men stannar inte där: de ökar mitt förstånd."
Aase Berg, Expressen
"Texten är en skir ordvälling med en våldsam udd. Skarpa meningar blandas upp med ett vardagligt språk, med vardagliga interiörer, har en smak av politik, engagemang och förtvivlan. Pudrade i ett lager av ånger, vemod och precis där också en lust, en trög välvillig lust."
Matilda Södergran, Tidningen Kulturen
Läs mer
Fredrik Nyberg
Nio, nine, neun, neuf
Om boken
Det blir inte rättvist bara för att båda blundar består av fyra avdelningar, där den centrala sviten är en slags biografi över Linnélärljungen Pehr Osbeck (1723-1805), naturforskare och präst, samt över Nybergs morfar Axel Abring (1898-1943). Båda dessa var kyrkoherdar, med 200 års mellanrum, i Hasslövs församling i södra Halland. "Försvinner skillnaderna i döden? Är bristen på skillnader död?" är de centrala frågeställningarna här.
Ytterligare en diktsamling där Fredrik Nyberg visar att han nu definitivt har övergått från att vara ung och löftesrik till att etablera sig som en av de främsta lyrikerna i sin generation och en viktig förebild för kommande.
Läs mer
Fredrik Nyberg
Det blir inte rättvist bara för att båda blundar
Om boken
Läs mer
Fredrik Nyberg
Åren
Om boken
Läs mer
Fredrik Nyberg
Blomsterur
Om boken
Blomsterur:
Denna diktsamling har en intrikat form och tydligt utmejslad idé. Det är dikter som är uppställda alfabetiskt, två för varje bokstav (A-Z), där alla titlar består av ett latinskt växtsläktnamn och varje text har en förbindelse till detta namn/växt. Men interfolierat mellan denna ganska strikta ordning finns andra texter som löser upp »ordentligheten« och ger det hela en stark personlig röst.
Åren:
Det här är Fredrik Nybergs tredje diktsamling och med den prövar han ett nytt, lite fränare tonfall. Det är en diktsamling där tiden och datumet, det som både alltid och aldrig återkommer, har en helt central roll. Långa och korta, smutsiga och upphöjda dikter samsas i denna poetiska kalender. Dikterna är skrivna under tre år och tolv årstider. Samlingen är indelad i vår, sommar, höst och vinter och kan läsas kronologiskt genom åren eller årstid för årstid (vilket dock kräver lite bläddrande framåt och bakåt).
Läs mer
Fredrik Nyberg
En annorlunda praktik, Blomsterur, Åren
Recensioner
”Mest av allt älskar jag när dikterna i Ruiner blir sångbara. När de uppgår i den ljudburna lättheten, snubblar fram genom upprepningar och förskjutningar som på samma gång är humoristiska och brutala. Jag vet ingen annan som kan skriva så. Med en undran så genuin att den gränsar till det banala, samtidigt som den trycker på mänsklighetens smärtpunkt.”
”...i Ruiner: Första häftet finner vi också Nyberg när han är som bäst, kanske till och med bättre än han någonsin varit förut.”
Svenska Dagbladet
”Ruiner är en nervös och förtvivlad bok. Men också buren av artisteri och hängivenhet – skrivandet är för Fredrik Nyberg ett blitt och oblitt öde, njutning och besatthet. Det stänger inte om sig, hittar tvärtom öppningar mest överallt.”