9789113108711

187

0.844

22

268

198

I den här boken söker sig Sofia Wood mot kärnan i sitt matlagande: sin mamma Ingalill, som hennes kärlek till mat kommit ifrån. Tillsammans utgår de från den handskrivna receptsamling som följt dem genom livet och som varit navet för familjens måltider och tankar om mat. Med maten som utgångspunkt berättar de om vänskap, tillstånd och möten, ur två generationers perspektiv.
Det kan handla om att lära sig laga mat i ett annat land, och hur influenserna formar en och skapar framåtrörelse. Men också om matlagning som ensamstående studerande småbarnsmamma, om den delade vardagen i ett kvinnokollektiv, och om att plötsligt se på ätande på ett annat sätt. Det handlar om mat som den stora, klarast lysande kärlekshandlingen.Bokens kapitel byggs upp utifrån olika situationer, men de delar alla filosofin om att mat och måltider blir bäst om de delas, och att även den enklaste stund är värd den största omsorg.Alla som älskat Sofia Woods recept, atmosfär och tankar om matlagning kommer att få sitt lystmäte här. Aldrig förr har hon varit så nära själva orsaken till att hon lagar mat som hon gör. Här samlas livets bästa, mest pålitliga recept.

Sofia Wood, Ingalill Hägglund

Mat & kärlek

I den här boken får läsarna följa med på Elsa Billgrens och Sofia Woods personliga jakt efter nycklarna till ett njutbart och vackert liv hemma. Det är laddat med inspiration, tips och reflektioner. Det är en bok där hemmets uttryck tillåts vara betydelsefullt, där detaljer kan bli centrala, där att inreda är ett sätt att vara kreativ men också att visa omsorg om sin omgivning ‒ om föremålen, miljön och människorna man omger sig med.
För att hitta de där avgörande beståndsdelarna besöker författarna inspirerande och vitt skilda hemmiljöer. Från den nationalromantiska sommarvillan till den lilla funktionalistiska lägenheten. Vad är det som skapar hemkänsla? Var går gränsen mellan tillåtande skönhet och sträng perfektion? Hur lyckas man på auktion, eller binder bäst en bukett? Det är både reflekterande och analyserande och väldigt praktiskt, med recept och DIY-projekt.Här ryms pampigt sekelskifte, bohemisk minimalism och färgstark individualism, allt i en estetik och ton som författarnas läsare kommit att förknippa med dem. Det är varmt, personligt och generöst. Välkommen in.

Nyckeln till hemmet

Sofia Wood, Elsa Billgren

Nyckeln till hemmet

För Sofia Wood är pasta en kärlekshandling. Precis som i succéböckerna Chez Wood och Vinter hos Wood ryms här både hennes mest omsorgsfulla mathantverk och bästa snabblösningar.
Hon är övertygad om att det finns en perfekt pastarätt för varje tillfälle, stort som litet. Ibland är det handgjord pasta och långkok, ibland lyxigt och speciellt och ibland bara fyra ingredienser du redan har hemma, färdigt på 15 minuter. Hemma hos Sofia serveras det pasta på nyårsafton såväl som till en blek vardag som förtjänar bättre.

I Darling pasta bjuder hon på sina allra bästa tips samt recept för åtta specifika tillstånd, till exempel stunder av kärlek, trötthet eller längtan, som de flesta av oss befunnit oss i och med största sannolikhet kommer att återkomma till. Boken rymmer inte en oändlig mängd rätter utan bygger på en övertygelse om att det är just dessa 35 perfekta rätter vi alla behöver i vår repertoar för att göra livet både godare och roligare.

Darling pasta

Sofia Wood

Darling pasta

Mat med omtanke - för regniga tisdagar i november, för en avslappnad jul, ett vackert nyår och en social men plånboksvänlig start på det nya året. En bok för den som vill göra den mörka årstiden ljusare, varmare och oändligt mycket godare.

Sofia Woods vinterbok låter både högtider och vardag sprida ljus i mörkret och inleds när höstrusket tagit sitt definitiva grepp om oss, i en mysig allhelgonamiddag. Hon fortsätter via kyliga dagar när tiden är knapp, till advent, jul och nyår på vägen mot vårljuset. Här samsas recept med tips och tankar om dekorationer och dukningar. Lika mycket som författaren älskar att göra advent i hem och kök njuter hon av att städa bort julen och låta hemmet och matsedeln göras redo för våren.

Sofia Woods värld, som känns igen från hennes debut Chez Wood, är ombonad och välkomnande, sinnlig och genomtänkt. Recepten är förvånansvärt enkla men otroligt goda. Här blandas mestadels vegetariskt med en del fisk och skaldjur samt enkla veganska rätter.

Det här blir något mer än en julkokbok, även om den rymmer en mängd advents- och julrecept, det är en vinterbibel att återvända till år efter år.

Vinter hos Wood

Sofia Wood

Vinter hos Wood

Den här boken vill upphöja våra vardagliga och högtidliga stunder och göra dem vackrare och varmare. Boken står på tre ben - vardagen, festen och vilan - och tar ett helhetsgrepp om dem alla. Här hittas de oemotståndliga recepten, det dukade bordet och tankar om måltidens betydelse: som energigivare, som mötesplats, som kärlekshandling.

Ett ledord är omsorg, och den kan visas i såväl vardagsmiddagar med tre ingredienser och festliga högtider med extra allt, som i stunder av paus och återhämtning. Måltiderna kan hjälpa oss att mötas, fira och varva ner, och Sofia Wood visar hur hon gör för att lyfta varje stund vid matbordet.

Allting som hon gör tar hon sig an med estetisk fingertoppskänsla, omtanke och medvetenhet. Recepten är enkla men raffinerade, sinnliga och anpassningsbara. Det handlar om omsorg om råvaror och detaljer mer än komplicerade moment. Allting bottnar i hållbarhet - på flera olika plan - och en tro på att detaljerna gör hela skillnaden.

Chez Wood

Sofia Wood

Chez Wood