125

235g CO2e
ca 116 g

ca 19 g

ca 100 g

Pengar på fickan

”Vad är det som gör den här lilla boken så stor? Asta Olivia Nordenhofs Pengar på fickan är bara 212 sidor lång men känns ändå monumental … Ett effektivt spel mellan distans och intimitet är ofta tricket i stor litteratur. Förmågan att skildra liv på en gång ovanifrån och helt intill så att läsarens hjärta berörs. Nordenhof har ett särskilt sätt att ta hand om sina romanfigurer. Hon skriver fram dem nästan som vänner som själva får välja vad de vill avslöja.”

”Pengar på fickan, som Johanne Lykke Holm översatt från danska med exakt tonträff, slukar jag i ett nafs. Det är både hjärtslitande, omtumlande och underbart. Min enda önskan är att alla sju romanerna redan vore skrivna så att jag kunde läsa allt i ett sträck. Jag har ingen aning om hur Nordenhof kommer att gå vidare med detta, för hon går otvivelaktigt sina egna vägar - men som författare har hon mitt fulla förtroende.”

Sydsvenskan

”Nordenhofs språk är spänt som på lina. Här finns inte en punkt på fel plats. Den lynniga bildkompositionen, de många lakoniska liknelserna, gör att hon (med god hjälp av översättaren Johanne Lykke Holm) kan rikta ljuset mot samhällets golvbrunnar utan att behöva plocka fram den bredaste penseln.”

”Nordenhof befinner sig nära sina romanfigurers inre. Med lätt hand tecknas deras tröstlösa historia … Att ytterligare sex böcker om Scandinavian Star är att vänta tycks mig som ett underbart löfte.”

”Asta Olivia Nordenhof har skrivit en stark och bitande samhällskritisk roman, skickligt översatt av Johanne Lykke Holm. Helhetsbetyg: 5”

BTJ

"En öm, bitsk och fascinerande roman med många bottnar." Svenska Dagbladet
”Med skräckblandad fascination slukar jag boken. Nordenhof vilar likt ett barn med en kniv i handen på randen till en avgrund och allt är lika smärtsamt väldefinierat som redo att brisera. Den inre demonen är allestädes närvarande, klockrent reflekterad i Johanne och Khashayar Naderehvandis lysande översättning: Kvar fanns att spela spelet som kvinna, underkasta sig och hoppas att det i underkastelsen ska uppstå en spricka, igenom vilken man kan föra sin djävulshand och gripa sin bödel om hjärtat.” – Sydsvenska Dagbladet”Nordenhof fortsätter vara otroligt skicklig att snabbt och subtilt visa hur makroekonomiska skeenden slår ner i individuella liv…Det är sällan en roman lyckas göra pengar så konkreta, än mindre med en sådan självsäker lätthet.” – Expressen”Nordenhofs romanprojekt är fortsatt egensinnigt och modigt. Även om jag får jobba en del för att få ihop historierna, är känslorna och bilderna som blir kvar så starka att jag redan börjat vänta på nästa del.” – Kulturnytt, Sveriges Radio"Nordenhof lever verkligen som hon lär i det att hon tycks helt ointresserad av att förvalta sitt författarskap som ett varumärke." Dagens ETC "Nordenhofs blick på världen är både omsorgsfull och underbart drastisk, och förmedlas ofta i överrumplande bilder, som här: "Om en hopknölad bil säger man att den är totalskadad, en människa i samma tillstånd kallar man för psykopat."Dagens ETC”Romanen är lite av en rysk docka, fiktion läggs in i fiktion i fyra "försök", i formen av både prosa och poesi. De olika lagren liknar varandra, anknyter till varandra i en litterär lek med fiktionens möjligheter. Jag erkänner mig förförd.” – Aftonbladet"Det finns en lättsinnig gränslöshet i texten." - Dagens NyheterDjävulsboken är ett försök att svara på frågan om det är möjligt att älska under kapitalismen. Den efterlängtade andra delen i Asta Olivia Nordenhofs planerade heptalogi är en erotisk rysare om pengar, våld och kärlek. Romanen tar oss med på en resa med affärsmän och djävulen som lockar, inte bara med pengar och sex, utan också med löfte om en ikonisk död. Djävulsboken är också ett politiskt manifest med budskapet att vi måste träda ut ur vår ensamhet och in i den nya världen, som kanske redan är här. En värld att dela och leva i gemenskap.Pengar på fickan, del 1 i Asta Olivia Nordenhofs planerade heptalogi utifrån branden på färjan Scandinavian Star, slutade med att en man vid namn T. ringer huvudpersonen Kurt och övertalar honom om att investera i ett rederi. Bok 2 skulle handla om denne T., men som berättaren skriver redan i förordet (på vers!): ”Vad skulle jag ens / in / i den mannens / huvud för?” I stället skrev hon denna bok som består av fyra försök att svara på frågan om huruvida man kan älska under kapitalismen. T. finns dock med i boken. I den första delen ”Djävulen i höghuset” möter författaren Olivia en affärsman på ett tåg och reser till honom i London, mitt under pågående pandemi. Hon sitter i karantän i hans lägenhet och skriver om sitt möte med T. när hon som mycket ung sexarbetare får ett erbjudande som hon, liksom Kurt i Pengar på fickan, inte kan stå emot.

Asta Olivia Nordenhof

Djävulsboken

Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2021!

Ett uppkäftigt danskt upprop mot kapitalismens samvetslösa profitjägare, en dröm om välstånd och ett porträtt av förlorad kärlek.

Pengar på fickan är ett brutalt, men också finstämt och humoristiskt, porträtt av en kärleksrelation mellan huvudpersonerna Kurt och Maggie. De kämpar på i utkanten av 80-talets välfärdssamhälle, en tillvaro kantad av våld och hela tiden hotad av den liberala finanspolitikens glupska maskineri. I hjärtat av romanen står också passagerarfartyget Scandinavian Star i lågor. Mordbranden som inträffade 1990 kostade 159 människor livet och motiven var ekonomiska; det visade sig handla om ett försäkringsbedrägeri. På ett elegant sätt väver Nordenhof en roman kring katastrofen och vad som föregick den.

Pengar på fickan är första delen i en tänkt heptalogi.

Ur juryns motivering till Per Olov Enquists pris 2020:

"Ett nationellt trauma står som klangbotten för hennes roman och författaren briljerar i skildringen av nära mänskliga relationer, vilket visar att inledningen på hennes uttalade heptalogi också är inledningen på ett nordiskt litterärt verk som på ett obevekligt sätt, och med den mänskliga psykologin i förgrunden, griper sig an avgörande civilisatoriska frågor."

Pengar på fickan

Asta Olivia Nordenhof

Pengar på fickan