218

145

Klimatpåverkan

407g CO2e
Papper
ca 201 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.

Tryck
ca 32 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 173 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

"oerhört spännande" DN
Födelsedagsmiddagen hemma hos familjen Gyldenstedt är på väg att avslutas. Kaffe och avec serveras i salongen när tjock rök letar sig in bland gästerna. Elden sprider sig snabbt i den fyrlängade skånegården utanför Malmö. Artonåriga Märtha dras ut ur lågorna och familjen Gyldenstedts liv slås i spillror när de inser att deras yngsta dotter är död. Mördad.Utredarna Henrik Hedin och Leia Kaplan på Grova brott i Malmö kopplas in i mordutredningen och nystar upp en sanning som ligger väl dold under år av tystnad och rädsla – och som sträcker sig långt förbi stengärdet och de böljande rapsfälten i det skånska landskapet.Systern, den andra och fristående delen i The Killer-serien, är en spännande och mångbottnad kriminalroman som kretsar kring klass och tillhörighet, kärlek och heder.”Skicklig underhållning och god spänning!” Upsala Nya Tidning

Mikaela Bley

Systern

Caroline och Gustav lever det perfekta livet. Överklasstjejen från Djursholm i Stockholm som blivit hyllad skådespelare och gift sig med sitt livs kärlek, den geniförklarade och framgångsrike entreprenören som vuxit upp under enkla förhållanden i Rosengård i Malmö. De har allt de någonsin drömt om - familj, lycka, framgång, pengar, ett stort socialt nätverk och många som följer deras drömliv i sociala medier. Men vad skulle hända om de berövades allt?
En varm dag i början av augusti försvinner den gravida Caroline tillsammans med parets två små döttrar spårlöst från deras exklusiva strandvilla i Malmö. Omständigheterna kring försvinnandet förbryllar polisen som inleder en brottsutredning. Ett massivt sökpådrag drar igång under ledning av Henrik Hedin och Leia Kaplan, två av Sveriges främsta brottsutredare.Snart står det klart att inget är vad det synes vara - det blir en kamp mot klockan där insatserna blir allt högre och överraskningarna blir fler och fler.Död för dig är den första delen i The Killer-serien med brottsutredaren Henrik "The Killer" Hedin i huvudrollen, det tidigare fotbollsproffset som sadlat om till polis och blivit en av Sveriges främsta och mest omtalade utredare, känd för sitt kompromisslösa spel och starka rättspatos."Skicklig underhållning och god spänning"UNT

Död för dig

Mikaela Bley

Död för dig