220

145

Klimatpåverkan

458g CO2e
Papper
ca 277 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.

Tryck
ca 5 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 176 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Finalist i Goodreads Choice Awards.
Utvald till en av Årets bästa böcker av Amazon."En stundtals outhärdligt stark berättelse som inte går att sluta läsa."EXPRESSEN SÖNDAG”Civil Townsend är klok nog att ifrågasätta sig själv och sina handlingar … det gör diskussionen än mer intressant.”LOTTA OLSSON, DAGENS NYHETERTA MIN HAND är en oförglömlig berättelse om kärlek och mod, systerskap och solidaritet, inspirerad av verkliga händelser. Det är en hoppfull påminnelse om att det ibland bara krävs en enda person för att göra skillnad.Montgomery, Alabama, 1973. Den nyutexaminerade sjuksköterskan Civil Townsend kommer från en välbärgad familj och drömmer om att förändra världen. Hennes första jobb blir på en familjeplaneringsklinik där hon äntligen får göra det som ligger närmast hjärtat: att ge kvinnor friheten att ta kontrollen över sina kroppar och styra sina liv.Hennes första patienter blir två unga systrar som bor tillsammans med sin farmor och pappa på landsbygden. Vid första hembesöket chockas Civil över den misär flickorna lever i. Det fallfärdiga skjulet där familjen bor består av ett enda litet rum utan rinnande vatten, och stanken är kväljande. Hon tar sig an systrarna och hjälper dem, men börjar snart fatta misstankar. Varför ska så unga flickor få preventivmedel, trots att de inte ens varit i närheten av pojkar ännu? När Civil inser att hon och hennes kollegor utnyttjas i en hänsynslös konspiration, tvingas hon välja mellan att lyda order eller riskera allt för att göra det rätta.”Ta min hand är en juvel till bok.”WASHINGTON POST”Helt fantastisk! Civils beslutsamhet och motståndskraft genomsyrar boken. Jag jublade högt!”BONNIE GARMUS, FÖRFATTARE TILL LEKTIONER I KEMI

Dolen Perkins-Valdez

Ta min hand

Nyheter