9789151847924

185

0.427

15

225

129

Vill du veta vad det är för kryp som sjunger i gräset, svärmar, sticker eller biter hål i rosenbladen? Våra insekter är en given guide för alla som vill lära känna den fascinerande insektsvärlden i våra skogar, fält, vatten och trädgårdar.

Insekterna är den i särklass största djurgruppen. Miljontals arter befolkar jorden och bara i Sverige uppskattar man artantalet till runt 25.000. Med sina många färger, former och ofta fängslande levnadssätt är insekterna en ständig källa till upplevelser - allt från glädje och förundran till irritation.

Totalt beskrivs 550 arter och över 800 vackra och instruktiva teckningar gör det lätt, även för nybörjaren, att identifiera hoppstjärtar, trollsländor, steklar, gräshoppor, fjärilar, skalbaggar, bin m.m.

I bokens inledning beskrivs de viktigaste aspekterna av insekternas byggnad, utvecklingsstadier och levnadssätt. Här finns även en kort översikt av systematiken och en lättanvänd nyckel till de grupper som sedan beskrivs.

Alla större insektsgrupper presenteras inledande med en kort karakteristik och därefter beskrivs de mest allmänna, fascinerande och iögonfallande medlemmarna i gruppen.

Ur innehållet:

• Artbeskrivningar med uppgifter om utseende, förekomst och levnadssätt.
  • Bestämningsnyckel som gör det lätt att identifiera rätt grupp.
  • Vackra akvareller av samtliga arter.

Bakom texterna står av en hel rad danska experter, de flesta knutna till Zoologisk Museum i Köpenhamn eller Naturhistorisk Museum i Århus. För den svenska översättningen och bearbetningen svarar Håkan Elmquist, entomolog och en av landets främsta insektskännare, som bland annat skrivit Våra fjärilar i samma serie. Teckningarna är till största delen gjorda av Henning Anthon, men här finns även nytecknat av Birgitte Rubaek.

Håkan Elmquist, Sidsel Sangild, Henning Anthon

Våra insekter

Packa ryggsäcken, fram med luppen och håven - och gå på jakt efter de små djuren. Dessa fyra naturböcker, skräddarsydda för den vetgirige barnfamiljen, bäddar för nya upplevelser på stranden, i skogen och trädgården, i sjöar och vattendrag. Låt dem bli startskottet till en livslång upptäcktsresa genom den natur som vi alla är en del av och som vi måste ha en större förståelse för om vi ska kunna bevara.

På jakt efter små djur i sjö och å
Denna bok behandlar livet i gölar, dammar, sjöar och vattendrag. Längs stränderna, på vattenytan och inte minst under vattnet finns ett rikt och varierande myller av liv. Vi får lära oss hur grodyngel bär sig åt när de äter och hur vattenspindeln kan "gå på vattnet". Totalt presenteras över 300 av de vanligaste och mest intressanta smådjuren och vi får tips på lämpliga "jaktområden".

På jakt efter små djur på havsstranden

På stränderna har naturkrafterna fortfarande fritt spelrum och lämnar spår i form av uppspolade skelett, snäckor, stenar och tångruskor. Med den här boken i strandkorgen kan vi lättare studera det spännande insektslivet som utspelar sig i den sparsamma vegetationen på sanddynerna. Vi får veta vad som göms i tången och lära oss hur djur och växter anpassat sig till vindpinade och torra miljöer.

På jakt efter små djur i skogen
Skogen är den plats i naturen där det lever flest djur. En gammal stubbe kan rymma en hel värld i miniatyr! Här listas skogens säkra fyndplatser och vi kan läsa om vilka spindlar som tar skydd under svamphatten och om myror som försvarar bladlöss som om de vore stackens husdjur.

På jakt efter små djur i hus och trädgård
Även platser skapade av och för människor kan vara passande miljöer för små djur. Köksträdgården blir en matsal som lever sitt eget liv och komposten ger både föda och skydd åt myriader av småkryp. Mindre roligt är kanske de objudna gäster som matrester, tapeter och mattor kan föra med sig. Här får vi läsa om trädgårdens olika mikroklimat, "jaktmarker" som källare, vind och badrum, väl kamouflerade larver och det fascinerande samarbetet mellan blommor och insekter i rabatten.

På jakt efter små djur i sjö och å

Håkan Elmquist, Håkan & Kicki Elmqvist, Peter Nielsen

På jakt efter små djur i sjö och å