220

145

451g CO2e
ca 273 g

ca 5 g

ca 173 g

En kvinna hittas svårt skuren i ett trapphus på Gamla Väster i Malmö. Hon avfärdas som psykotisk och ingen brottsutredning inleds. Kattis Olsson, psykolog och profilerare vid polisens specialgrupp hos grova brott, anar att något inte stämmer. Mot sin chef Truls Reimers vilja börjar hon undersöka saken på egen hand. Samtidigt uppmanar Truls sina medarbetare att ta tag i ett gammalt fall med en kvinna som hittats död i kanalen i Malmö tjugo år tidigare. Men när ytterligare en kvinna larmar polisen att hon vaknat i sitt hem och är skuren över ryggen får han lov att erkänna sitt misstag.
Medan Kattis tvingas hantera sin chef Truls Reimers narcissistiska ledarstil blir utredningen, som går under namnet Nattdjuret, även en resa mot hennes egna mörka förflutna. Det som börjar i Gamla Västers kvarter leder specialgruppen in i de innersta kretsarna av ett gammalt, hemligt ordenssällskap. Men vägen dit kommer visa sig bli livsfarlig för Kattis.Nattdjuret är den andra boken om Kattis Olsson och hennes kollegor i Helena Kubicek Boyes populära serie Profileraren.

Helena Kubicek Boye

Nattdjuret

"ett imponerande högt tempo" Göteborgs-Posten
"Malmökänslan är mycket bra från start. /.../ detta är en serie jag kommer att följa" Sydsvenskan"En krypande spänning upprätthålls genom hela historien förbi flera elegant utlagda villospår. Betyg: 4/5" BTJEn välkänd Malmöprofil hittas mördad i hissen i ett nybyggt lägenhetshus i Västra hamnen. Han har ett märkligt brännsår över munnen. Martin ”Gulte” Guldström från Malmöpolisens specialgrupp för grova brott är en av de första på plats, och det som till en början framstår som en urspårad konflikt mellan två grannar visar sig snart vara något betydligt större.Vid Stockholmspolisens avdelning för grova brott toppar Truls Reimer statistiken över uppklarade fall, men hans buffliga attityd uppskattas inte av alla. Då klagomålen blir för många får han ett erbjudande om förflyttning till Malmö, och hans chef gör det klart att det inte är ett alternativ att tacka nej.Psykologen Kattis Olsson har lagt jobbet som profilerare på hyllan. Numera arbetar hon på en samtalsmottagning och försöker hantera livet som ensamstående mamma. Men när hon blir tillfrågad om att hoppa in i sin gamla roll och hjälpa polisen att ringa in gärningspersonen som brännmärker män i Malmö, kan hon inte motstå erbjudandet. Ganska snart inser dock Kattis att hon behöver köra en parallell utredning utan att informera sin nye chef. Ett beslut som kan få katastrofala följder om det visar sig vara fel ...

De utvalda

Helena Kubicek Boye

De utvalda