Beskrivning
Detaljer
Hållbarhet
Kategori
Lyrik
Mediekontakt
Lina Sjögren
Författare
Recensionsdag
2024-02-19
Publiceringsdatum
2024-01-31
Formgivare omslag
Sara R. Acedo
Produktion
Papper
Munken Premium Cream
Miljömärkning
Ja
Tryckeri/Producent
Livonia Print Ltd
Produktdetaljer
ISBN
9789113130835
Antal Sidor
46
Vikt (kg)
0.181
Ryggbredd (mm)
10
Höjd (mm)
220
Bredd (mm)
141
Klimatpåverkan
Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.
Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.
Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).
Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.
Läs mer om hållbarhet
Recensioner
”Ingela Strandberg har länge hört till mina absoluta favoriter i skaran av erfarna svenska poeter. Hon har ett sätt att kombinera humor och allvar, svärta och sken, till en helhet som aldrig saknar nyanser och skalor. Hon kan skriva både vackert och kargt, linda läsaren runt sitt lillfinger för att i nästa stund snärta till ordentligt.
I denna sin senaste diktsamling går Strandberg ännu ett steg längre och kostar på sig att vara kantigt oslipad, så som den kan vara som för länge sedan har genomskådat alla standardmålade språkfasader.
De poesiläsare som inte redan har bekantat sig med Strandbergs mörka universum, där katten och natten är jämbördiga storheter, bör omgående skaffa sig en bokbiljett dit.”
Svenska Dagbladet
”Det är bara att kapitulera inför Ingela Strandbergs poesi”
”När poesin gör det den ska är det precis det här som händer läsaren. Jag ger mig fullständigt hän åt orden och låter dem föra med mig på den långa bilfärden eller vandringen på fältet, mot slutet.”
Aftonbladet
”Gammal är inte alltid äldst, utan ibland i stort sett yngst”
”Det finns så mycket sinnlighet och styrka i hennes poetiska uttryck, hon betraktar världen med oblyga ögon och ser, ’i ett ögonblick av hetta…en vacker asfaltarbetare / med bar överkropp’, men ögonblicket är ’så rastlöst / så oåtkomligt’. Det talar en oro ur dikterna som osäkrar vardagen och i nästa ögonblick förvandlar arbetaren till en eldare som står bredbent över landskapet och skyfflar in oss i nattens mörka, sotiga hål.
Vad är det poesi gör som inte prosan kan?
Den är som diamanter i stenkol, ger gnistrande och täta bilder för det vi ser omkring oss utan att alltid lägga märke till det, flugsnapparens hunger, vallmons skörhet, en mjölkerskas krökta rygg. Eller en älskad katt som dör, som begravs, men går igen och tassar över sidorna, väcker minnen och dyker upp i drömmen med löften om ett ljus ’norr om mörkret’.”
Sveriges Television
”Underbar”
”Det är en lättillgänglig dikt, berättande och rättfram, fast förankrad i det materiella livet. Också en ovan poesiläsare skulle kunna bli djupt berörd, kanske en högstadieelev eller djurvän, vilken människa som helst som vet att hon är lika mycket däggdjur som katten och kvigan.”
Dagens Nyheter
Böcker av författaren
Om boken
"Katten blev sjuk och dog en av vårens vackraste dagar.Det utlöste en stor vrede i mig över själva Försvinnandet, kattens och mitt eget. Vrede över naturensobeveklighet: begär, födelse, död.Javisst, det är det enklaste av allt verkligt vetande, men hur kunna nöja sig med det?Över kattens kallnande kropp såg jag hinnan som omger allt. Den kosmiska fosterhinnan.Vacker och oemotståndlig med sin motbjudande inbjudan till dans.Så går jag in och ut från återkomst till återkomst."
Läs mer
Ingela Strandberg
När jag var snö
Om boken
Du skulle vakta sorgen och drömmarna
Du skulle vara platsens enkla byracka
kedjad vid universum
Du blev ett barn i ständig rörelse
I ständig väntan vaktande
Så talar ladorna till mig i de här dikterna. Och jag börjar långsamt ana vem jag är nu och varför jag är den jag är. "Du kunde aldrig blivit någon annan", säger ladorna.
Ingela Strandberg
Läs mer
Ingela Strandberg
Ingenstans mitt segel
Om boken
När jag började skriva om Nattmannen mötte han mig genast. Han är nu så verklig för mig att jag inte kan skilja hans skam från min egen.
I dikten utser jag Nattmannen till uselhetens mästare.
Jag utser honom till det motstånd jag alltid känt och känner, motståndet mot det som från tid till tid med samma medel skiljer människa från människa.
Ingela Strandberg
Läs mer
Ingela Strandberg
Nattmannen
Om boken
I den andra står själar på kö för att finna en kropp att uppgå i, att bli till i, att fullbordas i. Men sinnena spelar sitt spel, och snaran dras åt från konceptionen till döden.
Ingela Strandbergs dikter talar om att det finns en annan värld, en inre, osynlig värld. Kanske är det där den enda friheten finns? Kanske är varje människa som det står i en av dikterna i ett oåtkomligt varande bevarad.
Läs mer
Ingela Strandberg
Att snara en fågel
Om boken
Läs mer
Ingela Strandberg
Vid oro skog
Om boken
I landskapet ingår inte bara den halländska jordbruksbygden i inlandet utan också planeterna, stjärnbilderna. Jag fick tidigt lära mig att umgås med rymden, ja, den är lika närvarande som marken jag går på.
En hund går alltid vid sidan av. Det har jag också alltid gjort. Jag går vid sidan av och ser på. Det är där, vid sidan av, det är lättast att rymma. Antingen till en ko eller till en häst. Eller till himlavalvets urtystnad."
Ingela Strandberg
Läs mer
Ingela Strandberg
Den stora tystnaden vid Sirius nos
Om boken
Där syns ett trädgårdsbord. Där står en mjölksil och en bringare med ljummen mjölk. Det är sensommar för syrenhortensian blommar. Allt är på liv och död.
Jag ser otåligheten i barnets kropp. Den lyser rakt igenom all tid som gått och fortsätter utanför bilden ända in i nuet.
Jag ser med ömhet på flickan, hon som är jag, sladdbarnet. Så många gånger jag svikit henne! Så många gånger jag smutsat ner henne och förfalskat henne och spelat död.
Och här finns Trollkarlen, som försökte lära barnet det som det redan visste. Han hette Olof Jönsson och ansågs vara ett av världens märkligaste medier. Han deltog i seriösa parapsykologiska experiment i vetenskapens tjänst, mest i USA dit han emigrerade redan på femtiotalet. Han dog i Las Vegas 1997.
Livet, liksom mjölken i bringaren, svalnar. Bringaren är tid och någonstans, i ett utklingande klockslag innanför en vägg, går den sönder.
Bara i det rena varandet är frid, frid och sorg.
Resten är splitter.
Utanför bilden skiljs då och nu aldrig åt, utan möts i dikterna som kärlek, som trots.
Dikterna säger mig att minnet är en lismande sanning. Ögonblicket är ditt enda vittne."
/Ingela Strandberg
Läs mer
Ingela Strandberg
En för att stanna, en för att gå
Om boken
I sin nya bok inleder hon ett samtal med en av naturens klassiska uttolkare, den amerikanske författaren Henry David Thoreau (1817-62), berömd för sin eremittillvaro vid Walden Pond. Det har resulterat i en självsvåldig och uppfinningsrik poesi, full av överraskande bilder och en lyrisk sensibilitet.
"Ni ska inte tro, herr Thoreau, att Ni kan
lära mig något om att ta emot.
Jag har ett innerligt
förhållande till gryningen.
En morron badade jag
i sju sjöar och såg hur
vinden vispade upp björkarna
till fluffiga klänningar som jag
provade, en efter en, medan ljuset
drog och drog i kedjorna
som förankrade vattnet.
Det rasslade i vildgåsens
kött. Jag hörde värmen vissla
i en storlom. En förberedelse
gömde sig stax under ytan av allt."
Läs mer
Ingela Strandberg
Bäste herr Thoreau
Om boken
Läs mer
Ingela Strandberg
Häger på Stockholms central
Om boken
Ingela Strandbergs dikter har ett konkret och gestaltande bildspråk och ett slags språklig fröjd som ger dem ett särpräglat tilltal. Om Ingela Strandbergs förra diktsamling Lyssnaren skrev Svenska Dagbladet: "...den kan få en att tänka på den store engelske fårfarmaren och hovpoeten Ted Hughes och hans nobelpristagande irländske lärjunge Seamus Heaney. Det är helt enkelt poesi av hög klass, rytmiskt bearbetad och med en råbarkad åskådlighet..."
Läs mer
Ingela Strandberg
Lilla svarta hjärta
Nyheter