160

754g CO2e
ca 456 g

ca 8 g

ca 290 g

Marionetterna

”För att skriva denna bok har Ingrid Carlberg bedrivit ett researcharbete, värdigt en doktorsavhandling. Hon har besökt arkiv världen över och redovisar 147 (!) boktitlar i litteraturförteckningen, därtill tidningsartiklar, tidskrifter samt offentligt tryck. Hon förenar de bästa egenskaperna hos forskaren och den erfarne journalisten. Bättre kan det väl inte bli!”

Dala-Demokraten

”Det är en fascinerande berättelse, med drag av klassisk spionroman”

Svenska Dagbladet

”Imponerande och fascinerande”

Expressen

”Strålande”

”Formen för Marionetterna är en njutning. Carlberg vet att när man berättar om trådar folk vill ha begravda, då krävs transparens. Vilket gör till och med det noggranna arkivarbetet spännande att följa … det är uppenbart att alla som verkar i dagens offentlighet, från journalister till politiker, måste läsa in i sig på böcker som Peter Pomerantsevs Ingenting är sant och allting är möjligt (2015), Jessikka Aros Putins troll (6/5/22 GP) och Marionetterna. Kunskapen om hur det – då som nu – ser ut bakom kulisserna minskar åtminstone risken för att låta sig användas som nyttig idiot i en Münzenbergs, Ekeroths eller Bannons trådar.”

Göteborgs-Posten

”Ett mycket ambitiöst reportage med John le Carré-kvaliteter”

Dagens Nyheter

”En bok som känns väldigt angelägen, en bok jag önskar många läsare”

”Hur hamnade vi här? I denna skrämmande värld av trollfabriker och falska nyheter. Där det viktiga är hur saker ser ut, inte hur det förhåller sig i verkligheten. Ingrid Carlberg har följt spåren tillbaka till ryska revolutionen, till mellankrigstidens Berlin och Paris fram tills i dag. Det är en hisnande historielektion, briljant genomförd och oavbrutet fascinerande.”

Aftonbladet

The telegram reaches Sweden on the morning of Friday, 10 December 1896. Sixty-three-year-old Alfred Nobel has passed away quickly and unexpectedly during the night, at his villa in the Italian city of San Remo. The news makes it into Afton­bladet the same day. ‘Every educated Swede feels sorrow at the loss of one of their greatest countrymen,’ writes the newspaper, while avoiding the question that will soon be on every-one’s lips: Who will now inherit his riches?
NOBEL: The Enigmatic Alfred and His Prizes is the fascinating story of the path from Alfred Nobel’s youth to the high-stakes drama that enveloped the dynamite king’s last will and testament. Set against the backdrop of cities such as St Petersburg, Hamburg and Paris, and framed by family quarrels, heartbreak, successes and betrayals, NOBEL is also a captivating account of nineteenthcentury Europe that explores its political currents, literary treasures and scientific genius. This is a story about breaking boundaries. The awardwinning author and journalist Ingrid Carlberg has combed through archives in multiple countries, unearthing hitherto unknown sources that cast new light on the man who dreamed of doing good for humanity. She combines the researcher’s scholarly rigour with the readability and verve of a narrative journalist. In NOBEL, she has written the first cohesive, comprehensive work to tell the story of Alfred Nobel and the background to the Nobel prizes.Ingrid Carlberg (b. 1961) is a writer, journalist and since 2020 member of the Swedish Academy.

Ingrid Carlberg

Nobel

”Jag skyndar på stegen och följer instruktionerna. Jag gör det för att jag har ledsnat på hatet, ledsnat på alla lögner och överdrifter som stjäl det mesta av syret. Jag gör det för att jag inte orkar med fler nättroll och säregna uppror. En fråga vill jag besvara innan vi kvävs: Hur hamnade vi här?”
Vi lever i en tid då trollfabriker, falska nyheter och virala folkstormar har blivit vardag. Gränsen mellan lögn och sanning blir alltmer diffus och en obskyr propagandametod har växt till ett av de stora hoten mot vår demokrati.Under sin långa karriär som journalist och författare har Ingrid Carlberg granskat många fjärrstyrda påverkanskampanjer med oklara avsändare. I Marionetterna följer hon spåren tillbaka i historien, till mellankrigstidens Berlin och Paris och den fascinerande berättelsen om pr-geniet Willi Münzenberg. På hemligt uppdrag av Lenin och Stalin styrde han en internationell propagandakoncern och etablerade den politiska marionetteater som nu har fått en renässans.Marionetterna är en starkt berörande historia som fångar människorna och dramatiken bakom manipulationerna. Berättelsen ställer det som händer i världen idag i blixtbelysning.

Marionetterna

Ingrid Carlberg

Marionetterna

Någonting har förändrats i sättet vi talar till varandra, inte minst på sociala medier. Tonen blir hårdare, hot och hat dominerar och polariseringen gör det svårare att mötas i ett meningsfullt samtal. Hatspråk tystar röster, och är därmed ett av de snabbast växande hoten mot yttrandefriheten i dag. Vad innebär detta för demokratin och det politiska samtalet? Vad gör det med oss alla, som samhällsmedborgare?

Och viktigast av allt - hur kan vi möta utmaningen?

I denna antologi diskuterar författare och journalister dessa brännande frågor, och försöker också peka på några möjliga vägar framåt.

Allt överskott från försäljningen av boken går till Svenska PEN.

Du blir vad du säger

Ingrid Carlberg, Jesper Bengtsson, Henrik Sjöberg

Du blir vad du säger

Nominerad till Augustpriset 2019!

Augustprisbelönade författaren och journalisten Ingrid Carlberg skriver den häpnadsväckande och osannolika berättelsen om mannen bakom historiens största pris: Alfred Nobel. Mannen som blev stenrik på sprängämnen, skrev poesi i hemlighet och drömde om fred på jorden.

Med både bred pensel och precision i detaljen skildrar hon Alfred Nobel och den värld som omgav honom. Det är en levande berättelse som följer Alfred från de fattiga småbarnsåren i Stockholm genom 1800-talets Europa till stroken i San Remo 10 december 1896, genom familjebråk och kärlekssorger, framgångar och svek. Det bittra dramat om testamentet, prisernas tillkomst, blir bokens naturliga crescendo. Nobel är en myllrande familjekrönika, där Alfreds dramatiska liv också sätts i sin naturvetenskapliga, litterära och politiska kontext efter de områden han valde ut för sina priser.

Vilka var de livserfarenheter som drev Alfred Nobel att vilja testamentera sin förmögenhet till den framtida forskningen? Vad var det för verklighet han ville påverka med sitt överraskande testamente?

Ingrid Carlberg kombinerar forskarens vetenskapliga ambitionsnivå med den berättande journalistikens närvaro och nerv. Boken bygger på en rad nya och hittills okända källor. Carlberg har grävt i arkiv i fem länder och plöjt de tusentals privata breven. Det har aldrig gjorts förut. Nobel är därmed den första samlade berättelsen om bakgrunden till Nobelpriset någonsin.

NOBEL

Ingrid Carlberg

NOBEL

Raoul Wallenberg hade tänkt sig ett annat liv. Han sökte ingen hjälteroll och egentligen inget äventyr. Krigsvåren 1944 skulle han fylla 32 år och arbetade på en litet handelsföretag som importerade gäss, kalkoner och äggpulver från Ungern. Han var utbildad arkitekt, satsade på en karriär i näringslivet men hade svårt att hitta rätt. Han var uttråkad.

Så kom Förintelsen till Ungern. En amerikansk-svensk räddningsaktion för de sista resterna av Europas judiska befolkning diskuterades. Svenska regeringen uppmanades skicka någon, men vem? En serie tillfälligheter gjorde att allas ögon föll på livsmedelshandlaren Raoul Wallenberg.

Ett halvår senare gick Raoul Wallenberg frivilligt de sovjetiska trupperna till mötes i ett utbombat Budapest. Han skulle aldrig komma tillbaka till Sverige.

"Det står ett rum här och väntar på dig ..." är inte bara en stor berättelse, som tar andan ur läsaren. Den är också resultatet av en historisk forskningsinsats i hittills både okända och outnyttjade arkiv. För första gången någonsin presenteras här den fullständiga historien om Raoul Wallenberg, så långt man kommer i källorna idag - barndomen och den tidiga karriären i krigets Stockholm, de dramatiska sex månaderna i Budapest, omständigheterna kring hans arrestering och fängelsevistelse i Sovjetunionen, samt det utdragna politiska spelet om hans öde fram till idag. För första gången kan vi också följa Raoul Wallenbergs familj genom hela den serie tragiska diplomatiska misslyckanden, som ledde till att han aldrig kom tillbaka. Berättelsen ger ett spännande svar på frågan hur det kom sig att Raoul Wallenberg i slutet av sjuttiotalet lyftes fram som amerikansk hjälte och blev en fråga av hög prioritet i Vita huset.

Författaren Ingrid Carlberg har med vetenskaplig precision arbetat fram en omskakande läsupplevelse, där kända gestalter i historien plötsligt får liv. Personen Raoul Wallenberg framträder ur skuggorna, hans tillvaro i Moskvas fängelser likaså. Täta nedslag i samtidshistorien skapar en djupare förståelse för vad som egentligen hände och varför.

"A truly fascinating, subtle and revelatory portrait of this enigmatic character and perhaps the closest any historian has got to the real man and the truth of his fate."
Simon Sebag Montefiore

"Det står ett rum här och väntar på dig ..."

Ingrid Carlberg

På jakt efter en större förståelse för spelet kring de moderna antidepressiva medicinerna tar Ingrid Carlberg läsaren med från Sigmund Freud i artonhundratalets Wien till PR-strategier och marknadsplaner i nutidens multinationella läkemedelsbolag.

Uppskattningsvis 600 000 svenskar tar dagligen någon av de moderna antidepressiva medicinerna. Många vittnar om att de sannolikt inte varit i livet idag om läkemedlen inte hade funnits. Andra upplever att problemen blivit större med än utan medicinerna. I boken berättar några av dem sin historia.

Få läkemedel har som "lyckopillren" väckt så starka känslor i samhällsdebatten och lyfts till så tydliga kulturella symboler för vår samtid. De heter egentligen selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI, men är mer kända under varumärken som Prozac, Cipramil och Zoloft. Världens allra första depressionsmedicin i den här familjen var dock en svensk uppfinning, signerad nobelpristagaren Arvid Carlsson.

Pillret är en fascinerande berättelse som blottlägger de tuffa ideologiska motsättningarna inom psykiatrin - biologi mot Freud, medicin mot samtal, "piller mot prat" - och de smarta knepen i marknadsspelet om läkemedelsmiljonerna. Men det är inte någon svartvit historia som i sista kapitlet sorterar skurkarna i ena hörnet och änglarna i det andra. Spelet om själen är betydligt mer komplicerat än så: Ska psykiska problem ses som biologiska maskinfel eller som själsliga reaktioner på livserfarenheter? Vad betyder det att läkarutbildningarna om depression betalades med läkemedelsföretagens marknadsföringspengar? Och lämpar sig sjukdomsdiagnoser för marknadsvidgande PR-lanseringar?

Pillret

Ingrid Carlberg

Pillret