191

124

Miljöpåverkan

282g CO2e
Papper
ca 139 g

Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar med utsläpp från deras inköpta el och utsläpp skogsbruk och transporter.

Tryck
ca 23 g

Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el och fjärrvärme per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.

Transport
ca 120 g

Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. Vi beräknar att en genomsnittlig lastbil med dieselmotor används och olika fartyg vid t ex långväga frakt (container) eller frakt över Östersjön (lastbilstransporter).

Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen utifrån genomsnittstal från alla transporter och genomsnittliga utsläpp från tryckeri och pappersval. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut mycket mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.

Sara Villius roman Madonna var en skoningslös undersökning av vad det är att vara kvinna och moder, madonna och kropp. Paradis utspelar sig i ett kärnfamiljens efteråt. När separationen väl är ett faktum måste kvinnan i bokens centrum komma fram till vem hon egentligen är. Utkastad från paradiset, eller fri att skapa sitt eget för första gången i sitt liv.

Den trygga tillvaron som har varit svår att lämna skakas om, livet blir mer kringflackande. Den ljuvliga trädgården, den egna magiska gläntan, ter sig plötsligt främmande. Men kanske finns det fortfarande platser kvar att upptäcka. Kanske finns det en ö.

Sara Villius efterlängtade återkomst till litteraturen Madonna blev omtalad och omtyckt när den utkom 2019. Nu är Villius tillbaka med den fristående uppföljaren Paradis, där hon med skarp men ömsint blick fortsätter att granska villkoren för att vara kvinna och skapande människa idag.

Sara Villius

Paradis

Det börjar med en kyss. Eller ännu tidigare. I värmen mellan två armar alldeles nära varandra. Eller kanske tidigare än så. I händelser som finns nedskrivna i myndighetsdokument och såna som saknas där.

Hon tänker på mannen som velat lära henne allt om skrivandet. Hon tänker på maken hon inte längre orkar tänka på. Hon tänker på om det är möjligt att vara både moder och kropp. Hon tänker på hur det skulle vara att få vila ut nånstans, hos nån. Hon kan inte längre skriva, men hon skriver ändå.

Sara Villius har fått ett kultrykte bland unga författare och läsare med Sex och Battle, stenhårda litterära skildringar av uppväxt, sexualitet och skrivande. Det är över tio år sedan senaste romanen, Sex, utkom. Men nu är Sara Villius äntligen tillbaka, och hennes blick är skarpare än någonsin. I Madonna granskas vuxenlivet, kärnfamiljen och moderskapet lika kompromisslöst som hon tidigare undersökt ungdomen. Villius har skrivit en skoningslös undersökning av vad det är att vara kvinna och moder, madonna och kropp.

Madonna

Sara Villius

Madonna

Battle är en stark uppföljare till kritikerrosade Nej det är en snöklump. En textsamling om flickor, tonårstjejer och unga kvinnor som på ytan är bedrägligt tuffa och erfarna, men som under den ytan döljer en ilska och sorg, men framför allt en väldig utsatthet. Boken skildrar den stora längtan efter att bli sedd, om spelet mellan det ensamma jaget och gruppen och om vad man kan berätta och vad som inte låter sig berättas. Sara Villius är en genuint tonsäker författtare som lyckas skapa en enorm laddning i sin prosa.

Battle

Sara Villius

Battle

Sara Villius debutbok, Nej, det är en snöklump, handlar om en outsider, en flicka som är lite på kant med hela tillvaron. Hon pepprar sitt språk med attityd, men det finns något väldigt sorgligt bakom både huvudpersonens attityd och berättelse. Boken utspelar sig under en bilfärd till Öland. Men här finns också korta tillbakablickar om akademikerföräldrarna, pojkvännerna, hångel och ensamhet. Den enkla stilen är skenbart naiv med en absurd och ironisk humor. "Det handlar om att varje erfarenhet blir viktig därför att man inte har någon erfarenhet. Om att ha koll och att inte ha koll. Om saker som är jobbiga. Om ett ensamt hål", skriver Sara Villius själv.

Nej, det är en snöklump

Sara Villius

Nej, det är en snöklump

Myra är en modellsöt elvaårig flicka. Hon träffar en mycket äldre kille, CF, som är från storstaden Stockholm. När hon ska åka på sommarläger tar han istället med henne på en resa till Frankrike. Utan att någon annan får veta.

Eller handlar det här egentligen om en vuxen kvinna som lever i ett trasigt äktenskap och som flyr in i sina fantasier om den unga Myra och hennes bekantskap med CF?

Sara Villius nya bok Sex är en fantasi, en dröm, en flykt. Det handlar om hur man kan använda fantasin som tröst. Och om att vilja vara någon annan än man är. Att få vara barn, som någon vill ta hand om, och samtidigt bli åtrådd och älskad. Om tillståndet där man kan få vara både och. Om att längta efter en pappa, eller en annan man (främst en i ballongskjorta). Om att ta hand om ett barn och vara ett barn. Att blanda ihop allting och sudda ut alla gränser. Att inte känna att man hör hemma någonstans, men alltid längta hem.

Sex

Sara Villius

Sex

Sara Villius kritikerrosade debutbok, Nej, det är en snöklump (2002), handlar om en outsider, en flicka som är lite på kant med hela tillvaron. Hon pepprar sitt språk med attityd, men det finns något väldigt sorgligt bakom både huvudpersonens attityd och berättelse. Boken utspelar sig under en bilfärd till Öland. Men här finns också korta tillbakablickar om akademikerföräldrarna, pojkvännerna, hångel och ensamhet. Den enkla stilen är skenbart naiv med en absurd och ironisk humor.

Battle (2003) är en textsamling om flickor, tonårstjejer och unga kvinnor som på ytan är bedrägligt tuffa och erfarna, men som under den ytan döljer en ilska och sorg, men framför allt en väldig utsatthet.
Boken skildrar den stora längtan efter att bli sedd, om spelet mellan det ensamma jaget och gruppen och om vad man kan berätta och vad som inte låter sig berättas.

Sara Villius bok Sex (2008) är en fantasi, en dröm, en flykt. Det handlar om hur man kan använda fantasin som tröst. Och om att vilja vara någon annan än man är. Att få vara barn, som någon vill ta hand om, och samtidigt bli åtrådd och älskad. Om tillståndet där man kan få vara både och. Om att längta efter en pappa, eller en annan man (främst en i ballongskjorta). Om att ta hand om ett barn och vara ett barn. Att blanda ihop allting och sudda ut alla gränser. Att inte känna att man hör hemma någonstans, men alltid längta hem.

Nej, det är en snöklump / Battle / Sex

Sara Villius

Nej, det är en snöklump / Battle / Sex