Sveriges mest spelade dramatiker har samlat sina pjäser

Foto: Ulla Montan

Datum

9 Maj 2017

Foto

Ulla Montan

Per Olov Enquist är Sveriges mest spelade nu levande dramatiker, och den efter Strindberg mest spelade någonsin. Nu finns alla hans pjäser samlade i två vackra band, bland dem två dramatiseringar som aldrig tidigare funnits i bokform, librettot till Livläkarens besök och pjäsbearbetningen av Blanche och Marie. I samband med utgivningen av Dramatik I. Kammarspelen och Dramatik II. De politiska bad vi hans redaktör, Henrik Sjöberg, att ställa några snabba frågor.

PO, det har varit kolossalt stimulerande och intressant att få arbeta med dina pjäser, och jag är faktiskt helt förbluffad över hur snabbt man dras in i dem och hur bra de funkar som läspjäser. Om detta skulle jag kunna ställa en massa frågor. Men jag börjar i stället med en fråga om din förra redaktör, den legendariska Ingeborg Mueller-Fernlund, som gick bort 2015 efter att ha arbetat på Norstedts sedan 1960-talet, lika länge som du utkommit med dina böcker här. Kan du säga några ord om ert samarbete?

– Vi utarbetade en mycket bra metod tillsammans. Ett litet frågetecken i marginalen betydde ”Nu förstår jag inte vad du svamlar om! Skriv om så att man förstår!” och ett utropstecken betydde ”Det här är ju skitdåligt, vill du verkligen att läsaren ska se det här! Skriv om!”

Var hon verkligen så … sträng?

– Hon var en enastående lyhörd redaktör.

Vid genomgången av Chez Nous, som du skrev tillsammans med Andes Ehnmark, stötte jag på regianvisningen ”(firkar nervöst)”. Jag blev så klart lite förvånad. Vadå ”firkar”? Vad betyder det? Kunde det ha blivit ett bokstavsfel, skulle det kanske stå ”fingrar”?

– Anders och jag satt i en stuga i skogen och skrev på Chez Nous när han plötsligt tittade upp från skrivmaskinen och utbrast: ”PO, vad fan menar du med ’firkar nervöst’? Varför står det så?” ”Jag har inte en aning, det måste vara du som har skrivit det”, ropade jag från soffan i rummet intill, ”men det låter ju ganska bra.” ”Ja, då får det väl stå så.” ”Det får väl det.” Och så var det med det.

När vi började arbeta med de här böckerna lovade vi dig att det här skulle bli de snyggaste böcker du någonsin gjort. Blev det så?

– Ja, så blev det.


Håkan Liljemärker, som gjort formgivningen till Per Olov Enquists samlade dramatik, berättar hur omslagen togs fram.

Relaterat

Om boken

Per Olov Enquist har skrivit flera av sina viktigaste verk för scenen och nu samlas hans dramatik i två stora tematiskt uppbyggda volymer, dessutom med flera aldrig tidigare publicerade verk. I likhet med hans romaner rör sig flera av kammarspelen i gränslandet mellan dokumentation och fiktion som Tribadernas natt, Från regnormarnas liv och Bildmakarna men där finns också flera politiska pjäser, som Mannen på trottoaren, ett livligt omdiskuterat angrepp mot vänstern och skriven tillsammans med Anders Ehnmark. Med förord av Per Svensson.

Läs mer

Per Olov Enquist

Dramatik II. De politiska

Om boken

Per Olov Enquist har skrivit flera av sina viktigaste verk för scenen och nu samlas hans dramatik i två stora tematiskt uppbyggda volymer, dessutom med flera aldrig tidigare publicerade verk. I likhet med hans romaner rör sig flera av kammarspelen i gränslandet mellan dokumentation och fiktion som Tribadernas natt, Från regnormarnas liv och Bildmakarna men där finns också flera politiska pjäser, som Mannen på trottoaren, ett livligt omdiskuterat angrepp mot vänstern och skriven tillsammans med Anders Ehnmark. Med förord av Per Svensson.

Läs mer

Dramatik I. Kammarspelen

Per Olov Enquist

Dramatik I. Kammarspelen

Relaterade artiklar

Foto: Magnus Liam Karlsson

27 april 2020

”Saknaden är enorm” – Per Olov Enquist 1934-2020