Filmoptionen till Tone Schunnessons succéroman såld

Foto: Märta Thisner

Datum

26 Februari 2021

Foto

Märta Thisner

I Tone Schunnessons roman Dagarna, dagarna, dagarna möter vi Bibbs, en influencer på dekis som lämnas av pojkvännen Baby. För att kunna bo kvar i lägenheten de delar behöver Bibbs få fram 100 000 kronor på en vecka. 

Romanen utvecklar sig till en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet och var ett av förra årets mest uppmärksammade svenska boksläpp.

Rättigheterna till att filmatisera romanen har nu sålts och för regi står Rojda Sekersöz.

Tone Schunnesson:

– Det är så kul att rättigheterna blivit sålda, eftersom jag tänkte på Dagarna, dagarna, dagarna som en blandning av en hjärtskärande actionrulle och en subversiv romcom när jag skrev! Att det dessutom är en regissör med en sådan egen blick, Rojda Sekersöz, som tagit sig an projektet känns både väldigt spännande och tryggt. Boken är i händerna på någon som jag känner mig övertygad om kan göra sin egen feta grej med den!

Rojda Sekersöz:

– Jag läste Dagarna, dagarna, dagarna och kände att den här karaktären vill jag ge liv åt. Bibbs kändes som en typisk Rojda-karaktär, jag älskar att hata henne och hatar att älska henne. Jag kände också ett direkt släktskap med världen och tonaliteten som Tone skapat så det kändes orimligt att inte agera på min impuls till att vilja filmatisera boken.

Linda Altrov Berg, chef Norstedts Agency:

– Jag tror att vi nu ser den perfekta matchningen: Tone Schunnessons Bibbs och Baby kommer att utvecklas till fantastiskt filmatiserade karaktärer med hjälp av Rojda Sekersöz. Jag är mer än nöjd!

Rojda Sekersöz tilldelades Guldbaggen för årets nykomling 2018 och regisserade 2019 filmatiseringen av Jonas Gardells En komikers uppväxt.


Rojda Sekersöz.

Relaterat

Om boken

Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon lätt kunnat skaffa fram dem, nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning.

Tone Schunnessons nya roman efter den uppmärksammade Tripprapporter är en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet.

"Dagarna, dagarna, dagarna är en Jack för 20-talet. En Stockholmsroman i höghastighetsformat." Sveriges Radio

"Schunnesson kliver rakt in i smeten och skildrar den med en ömsinthet som är enastående." DN

"fångat med både gehör och en magnifikt snabbflytande prosa, och det finns stycken i boken jag skulle vilja klippa ut med guldsax och rama in." Sydsvenskan

Läs mer

Tone Schunnesson, Lincoln Fuentes

Dagarna, dagarna, dagarna

Relaterade artiklar

Foto: Märta Thisner

26 februari 2021

Filmoptionen till Tone Schunnessons succéroman såld

Foto: Märta Thisner

18 januari 2021

Tone Schunnesson och Hanna Nordenhök nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2021

NyheterHanna Nordenhök